Dag vier Food4Fifty: soep & groenteclub

groenteclub

Soep

Welkom op dag vier. Allereerst een bekentenis: we hebben uiteindelijk geen Oosterse wok meer gegeten omdat ik met  mijn Aziatisch getinte lunch blijkbaar al mijn zin in zulks had verspeeld. Geen probleem: genoeg in huis. Ik heb voor deze week zeven hoofdgerechten bedacht en berekend die we op ieder willekeurig moment in de week kunnen eten. Uiteindelijk heb ik een halve liter tomatensoep uit de vriezer getrokken, en hier met behulp van een groot blik kapucijners en 200 gram Italiaanse groente (die was over van zaterdag) een voedzame maaltijdsoep van gemaakt. Wij soepen hier thuis wat af. Mocht jij ook een soepert zijn ben ik zo vrij om je te wijzen op mijn receptenpagina http://www.natuurtje.smulweb.nl  waar onder andere een hoop soepjes op staan. Let niet op de eerste twee recepten die er maar liefst vier (!) keer op staan (en die volgens mevrouw Fleur van Younity Media niet te verwijderen zijn).

Groenteclub

We krijgen dus genoeg groente binnen voor het te besteden bedrag. Wat wel het geval is: als je maar vijftig euro in de week hebt, kun je weinig biologische groente kopen. Groentjes die met respect voor de natuur worden verbouwd, zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen, zijn natuurlijk net wat beter om te kopen dan hun met pesticiden belaagde broertjes .

Walter Zondervan van Food4Fifty, Transition Town Alphen en De Groene Liefde Aquaponics  is daarom bezig met het opzetten van een Groenteclub, naar het voorbeeld van de Groenteclub Bussum die in het programma Kassa Groen te zien was. Door de groente rechtstreeks bij de boer in te kopen en op een locatie in de stad te verspreiden onder leden van de club, is het voor iedereen mogelijk om goedkoop aan biologische groente uit de regio te komen. Mooi toch? Er zijn echter wel genoeg mensen nodig, dus mocht je interesse hebben laat dan een berichtje achter op www.facebook.com/Food4Fifty of www.facebook.com/transitiontown.alphen.

Erwtensoep

Vanavond hebben we allebei (zoals bijna iedere dinsdag) fractievergadering, dus lepelen we tussen half zeven en kwart voor zeven even snel een kom van tevoren bereide erwtensoep op. Zit je gegarandeerd vier uur vol van. Voor een pan vegetarische erwtensoep van twee liter gaat bij ons een stuk knolselderij, 500 gram spliterwten, bladselderij, een peen, twee uien, een paar teentjes knoflook, een beetje citroensap, een portie gemarineerde en gebakken tofureepjes, en verder veel gedroogde kruiden en specerijen: onder andere vijf laurierblaadjes (kosten geen drol bij de Toko of Turkse winkel), marjolein, massala, chilipoeder en vetsin. Deze hele pan kost ongeveer € 2,50, maar je haalt er zo’n zes bijzonder vullende kommen soep uit.

groet,

Sara

8 thoughts on “Dag vier Food4Fifty: soep & groenteclub

  1. Goed initiatief, maar van 50 euro rondkomen een week met 2 personen vind ik niet echt een uitdaging. Wij doen wekelijkse voor 30 – 50 euro boodschappen en komen prima rond. We eten gezond, niets uit pakjes.

  2. Als jullie alles daarvan betalen wat mij moeten, niet alleen alle boodschappen (zoals 14 stuks fruit en 14 porties eiwitbron) maar ook alle drankjes/eten buiten de deur, vind ik dat heel knap. Ik heb alles in een excelsheet gezet, en op de één of andere manier sluipen er toch meer kosten in dan je denkt, ook al eten we nu hele goedkope maaltijden en bereken ik alles van tevoren. Ons sociale leven krijgt in ieder geval een behoorlijke knauw, nu we niets meer buiten de deur kunnen doen.

    • Dat vetsin slechte effecten heeft is verouderd; er is inmiddels veel onderzoek naar gedaan waaruit steeds bleek dat het geen enkel kwaad kan. Ik gebruik het omdat het de hartige smaak naar voren brengt. Waarom zou vetsin niet groen zijn?

  3. Prachtig initiatief, heel leuk om mee te lezen. Krijg alleen de kriebels als ik lees dat jullie vetsin gebruiken, dat is dus ABSOLUUT NIET gezond!

  4. Het lijkt te gaan lukken, maar is wel doorbijten.. Doe vooral volgende keer mee! Gaat er vooral om ideeën en ervaringen te delen.

Leave a Reply

